CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

13 June 2011

Pathway Punya Pasal


Situasi:

Suatu hari yang panas terik. Kelihatan beberapa orang budak pompuan sedang berjalan tergesa-gesa menuju Kuliyyah Tibb Muwasah.

A : Weh korang, jomlah jalan cepat cepat. Panaih nih.

B : Alah, kalo jalan cepat cepat, karang berpeluh lah pulak.

A: Kenapalah u tak buat pathway? Kan senang kalo ade pathway. Takyah aku nak jalan tengah panas trang tang tang nih.

C : Engko memang..Ingat sume orang macam kau ke?

A : Eh, betol ape. Kalo hujan, boleh jalan ikot pathway. Kan senang tu. Bleh protect kita dari panas dan hujan.

C : Bila mase la pulak mesir ni selalu hujan? Bape kali je pon dalam setahun. Ce bagitau aku siket.

A : Errr…
                                                                                                                                                                
Question 1: From the dialogue above, which one is highly possible to be AKU?A or B or C?Haa..jawab copat.

And here the answer goes;

A is supposed to be akulah.




Yeap, korang korang yang blaja kat muwasah ni pernah tak pikir macam ape yang aku pikir. Haa..tak pernah??Even once??Tipulah tu, takkan aku sorang je pikir macam ni (tak nak terima kenyataan). Mentang mentanglah aku membesar bersama pathway di SMKATB, ini tak bermakna aku sorang je suke jalan ikot pathway. Well, kalo ade 2 jalan, satu pathway and satu lagi jalan takde pathway (+panas laa), mestilah kita ambik jalan ade pathway. Kan kan? Tak kuaso den lalu jalan takdak pathway kalo ade jalan ade pathway. Melainkan korang memang suka banget jalan yang panas panas nih. Nak exercise lah katakan.(pegi kuliah pukul 10pagi, matahari memang dah tegak atas kepala macam pukul12 kat mesia)

Teringat pulak mase zaman skolah dulu. Skolah aku punya pathway. Dari dewan makan asrama atau lebih femes dikenali sebagai dewan makan Mok Nah (orang yang keje kat situ) terus ke kelas 5IK (ibnu khaldun). Straight to my class lagik. Memang dia nak suruh aku gunalah tu.(memang aku dah lame dah paham isyarat pathway tu kasik kat aku). Tapi kan, dia punya main problemnya, pathway tu akan melalui ASPURA terlebih dahulu. Aspura tu kenal ke tak? Ok fine, sume orang dah tau ape makna aspura. No need for me untuk berceritera panjang lebar.(desas-desus-pot-pet-->ingat dia sorang ke dok hostel?Aku pon dok hostel gak dulu. Siap SEKOLAH BERASRAMA PENUH lagi taauuuu)

Gara-gara kedudukan pathway tu yang agak ‘strategik’ kalau diteliti dari sudut Geografi, maka aku sering ditimpa masalah. Paham paham jelah bebudak aspura tu macam mane. Bukan baek sangat pon. Tapi, aku tak ambik kesah sangat part ni. Bila budak pompuan lalu je, mulalah nak bertenggek kat tepi katil, tepi tingkap. Pastu, start lah bunyik sound effect yang tak sodap nak didengar. “phewwiittt, awak tu…nak pegi mane?”. Ade jugak yang ingin mengasah dan menajamkan bakat tersembunyi--->of cos lah dalam bidang nyanyian! Kalau solo nasyid ke ape ke, aku boleh terima lagi lah, ini tak. Last-last, most of the nyanyian tend to be lalakan. Ok, itu memang tak sedop didengar. Tak kurang jugak yang ingin meng-sound; “Weh, ade warden datang!”. Thanks for the reminder by the way.

Yang part last tu, aku jarang ignore. Yang tu penting. I repeat, PENTING! What matter is; “Students are not allowed to used the pathway except in rain”(lebih kurang macam tulah bunyiknya). So, kalo panas pon, takleh jugak lalu ikot pathway. Hujan baru boleh. Nak nak, kalau ade warden yang tegas berkuatkuasa pada hari berkenaan. Yang aku takleh terimanya, apesal budak pompuan jek? Budak laki bukan maen rilek lagi jalan ikot pathway. Ini tidak adil! Mentang-mentanglah pathway tu belakang asrama dorang je. So, dorang punyalah. Sedangkan budak pompuan terpaksa lalu ikot jalan utama which is; depan aspura, lagik jauh, lagik tak redupp.


rumput dan pokok macam malu-malu siket nak hidup kat sini..


So, precautions yang perlu diambil kalau kalau dah pasang nawaitu nak balek asrama atau pi kelas via pathway, kena pastikan warden mane yang bertugas pada aritulah. Ok, ni sebenarnya tips yang amat berguna. And korang mestilah know well your warden. Dia tu jenis yang macam mane. Garang ke, baik ke, tegas ke, suka rotan orang ke, bile time datang bertugas ke. Kalau ok, barulah boleh proceed korang punya nawaitu. Hehehe. Aku ni macam ajar benda tak baek jek nih. Setakat tu jelah aku punya ajaran tak baek tu.

Tapi, precautions tu aku sendiri pon bukannya ikot sangat pon. Pakai maen lalu jek. Sebab tu, aku selalu kena denda ngan warden, kena rotan lah, kena tarik telinga lah dan macam-macam lagi. (cis, ingatkan pro nak ajar-ajar orang nih). Pernah sekali tu, waktu nak balek asrama. Aku ingat lagi, hari tu hari rabu, siap pakai baju KRS lagih. Betapa kuatnya ingatan aku kalau benda-benda macamni. Lalu ikot pathway. Adelah jugak dengar bebudak aspura laung, cakap ade Cikgu Helmi. Kitorang ingat diorang saje je nak menyakat. Siket je lagik nak sampai itu dewan makan, nampak kelibat Cikgu Helmi dok menjamu selera. Oopps, alamak! Kitorang ingat nak patah balik (bajet sempat jek). Sekali Cikgu Helmi terus bergegas meninggalkan nasik beliau lalu mengejar kitorang yang dah pon putus harapan. And, sape sape pon boleh teka ape jadik lepas tu. Kena denda lah, ape lagi. I’m not going to mention what type of denda. Memalukan jelah sebab mase tu aku form5. (memanglah form5 yang selalu buat hal. Takkan lah form1 pulak. Aku innocent hape waktu form1)

Walaupun aku selalu kena denda dengan Cikgu Helmi (+ warden laen), aku takdelah nak marah-marah balik that warden. Some people akan marah-marah, mengumpat, lawan balik warden yang denda dia. Masalahnya, kita ke warden yang bersalah? Kitalah kan. Warden just buat tugas diorang jelah. Dah kita buat salah, memanglah kita yang dapat consequences nya. Pandai buat, pandai tanggunglah. Sendiri mau ingatlah.(itupon nak kena aku ajar ke. Hee.)

cikgu-cikgu selalu main game kat dataran tyme sambutan hari guru
sambil disaksikan  oleh  pelajar dari setiap blok..memang best!

Oklah, enough already. Cikgu Helmi used to be our most popular warden of the year. He won that award every year except when I’m in form5. That award goes to another warden, Ustaz Azharan. Cikgu Helmi is somekind of legend. Now, he had transferred to SMKA Naim Lilbanat.





P/S: When ‘panas’ passing by and drop by our side while saying hi to us, why don’t we think ‘panas lagi api neraka’?Just to reminds myself.


P/S: Kepada Cikgu Helmi (in case he's got through this entry), entri ini bukanlah untuk mengutuk, meng'condemn' mahupun mencemar nama baik cikgu. Saya hanya ingin mencoret kenangan sewaktu di sekolah dulu. Thank you for being my teacher and warden.(ayat kena skema siket sebab Cikgu Helmi ajar BM)

4 tips menanam:

Anonymous said...

sayang!! sampai skrg aku igt lagi peristiwa tu! each of us got a smack of batang penyapu kat betis dengan disaksikan oleh pelajar2 ASPURA. kenapa aku ingat? sebab I WAS THE FIRST ONE TO BE CALLED. (rasenyelah)

-ImanAzlan- said...

hahah SEKOLAH BERASRAMA PENUH lagikk.

fact: aku sekolah hari hariri

tapi aku ttp respect cikgu helmi.
especially bila dia masuk sekolah lilbanat


...cita-cita aku tuh

NanaSarkhan said...

pqah>>haha.yelah kot.aku pon xingat sgt.cikgu helmi with his rotan memang terbaek!sooo much lessons kita dapat kan, that gonna remains in our memories foreva.

iman>>err..aku sebenarnya tarak paham ko cakap ape.sorry lah, aku mmg lmbt pikap siket.

mufid said...

waaaa!!!
wndu skol,,heheh,,
aq pom ade tragedi ngn pathway gak,,siap jln itik ag,,hahaha